Τα φαινόμενα αυτά ορίζονται ως ανωμαλίες της αγοράς και η συμπεριφορική χρηματοοικονομική προτείνει εναλλακτικές εξηγήσεις των φαινόμενων αυτών με βάση την ψυχολογία του επενδυτή.
Υπάρχουν δύο βασικοί πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίζεται ο κλάδος:
- Οι άνθρωποι παίρνουν συχνά αποφάσεις και λύνουν προβλήματα βασιζόμενοι σε ευριστικούς κανόνες (heuristic rules) και με μεροληψία (bias)
- Η παρουσίαση/διατύπωση/πλαισίωση (framing) του προβλήματος επηρεάζει την απόφαση.
- κάνουν και να πιστεύουν ό,τι και τα υπόλοιπα άτομα κάνουν και πιστεύουν.
- θυμούνται τα άτομα τις επιλογές τους ως καλύτερες από ότι ήταν στην πραγματικότητα.
- αξιολογούν την πληροφορία με τρόπο που να επιβεβαιώνει προγενέστερες προσδοκίες τους.
- ζητάνε περισσότερα για να δώσουν κάτι από όσα θα πλήρωναν για να το αγοράσουν.
- δίνουν μεγάλο βάρος σε μία μόνο πτυχή ενός γεγονότος.
- πιστεύουν ότι ελέγχουν καταστάσεις τις οποίες στην πραγματικότητα δεν ελέγχουν.
- αγνοούν τις πιθανότητες όταν παίρνουν αποφάσεις.
- υποεκτιμούν τον χρόνο περαίωσης μιας εργασίας.